Μετά το «αμαρτωλό» site του Δήμου Αθηναίων, το οποίο κόστισε σχεδόν 1 εκατ. ευρώ, σειρά έχει το site ή, για την ακρίβεια, η «διαδικτυακή πύλη» για τα Δάση και τη Διαχείριση Υδάτινων Πόρων, η οποία υπολειτουργεί και, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του προγράμματος «Κοινωνία Της Πληροφορίας», κόστισε 1.679.600!
Ας πάρουμε, όμως, την περίπτωση «portal Δασών και Διαχείρισης Υδάτινων Πόρων» από την αρχή.
Τα χρήματα που δόθηκαν από το Ευρωπαϊκό Ταμείο, στο πλαίσιο του Γ’ Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης, μοιράστηκαν σε διάφορους τομείς μεταξύ των οποίων και η «Κοινωνία Της Πληροφορίας», η οποία ως στόχο έχει τον εκσυγχρονισμό του δημοσίου και ιδιωτικού τομέα με νέες τεχνολογίες. Στο πλαίσιο, λοιπόν, αυτού του εκσυγχρονισμού, διακηρύχθηκαν διαγωνισμοί για την κατασκευή ιστοσελίδων ή διαδικτυακών πυλών για όλους του δήμους, τις νομαρχίες, τις δημόσιες υπηρεσίες, τα ΚΕΠ και οποιοδήποτε δημόσιο φορέα. Μέχρι εδώ όλα καλά.
Εάν, όμως, κάποιος που γνωρίζει, έστω και τα βασικά, από την κατασκευή ιστοσελίδων ρίξει μια προσεκτική ματιά στον κατάλογο με τα χρήματα που ξοδεύθηκαν για την κατασκευή αυτών των διαδικτυακών πυλών, θα τραβάει τα μαλλιά του!
Τρανταχτό παράδειγμα αποτελεί το σκανδαλώδες portal του Δήμου Αθηναίων, η κατασκευή του οποίου κόστισε περίπου 1 εκατ. ευρώ!
Ακολουθούν τα portals διάφορων δήμων, κατά πολύ μικρότερων σε μέγεθος του Δήμου Αθηναίων, η κατασκευή των οποίων κόστισε εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ, χωρίς αυτά να διαθέτουν καν αγγλική έκδοση ή αμφίδρομη επικοινωνία με τον χρήστη!
Η διαδικτυακή πύλη για τα Δάση και τη Διαχείριση Υδάτινων Πόρων αποτελεί μια τέτοια περίπτωση.
Ο διαγωνισμός για την κατασκευή της πύλης διακηρύχθηκε από την αρμόδια αρχή («Κοινωνία της Πληροφορίας») και η σύμβαση με την ανάδοχο εταιρεία (σύμπραξη των εταιρειών OTS A.E- COSMOS BUSINESS SYSTEMS AEBE) υπεγράφη στις 29 Αυγούστου του 2007, επί υπουργίας Προκόπη Παυλόπουλου.
Διαβάστε τη σύμβαση του έργου
Μεταξύ άλλων ανέφερε ρητά πως ολόκληρο το έργο, δηλαδή η σχεδίαση και η κατασκευή του συγκεκριμένου portal θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί και παραδοθεί 18 μήνες μετά την υπογραφή της συμβάσεως. Δηλαδή, το αργότερο έως τις 29-02-09.
Κάτι τέτοιο, φυσικά, δεν συνέβη.
Ο χρόνος υλοποίησης του έργου
Το portal Δασών και Διαχείρισης Υδάτινων Πόρων δεν παραδόθηκε στην ώρα του αλλά με σχεδόν 7 μήνες καθυστέρηση, δηλαδή τον Σεπτέμβριο του 2009.
Χαρακτηριστικό, μάλιστα, είναι το γεγονός, πως οι ανάδοχες εταιρείες, που μεταξύ άλλων είχαν την πλήρη ευθύνη της «διαφήμισης» του έργου, συνδιοργάνωσαν με το Υπουργείο Εσωτερικών και την Κοινωνία της Πληροφορίας τις ημερίδες για την ενημέρωση του κοινού σχετικά με το έργο σε όλες τις Περιφέρειες της χώρας, τον Μάιο και τον Ιούνιο του 2009…
Στις εν λόγω ημερίδες, οι Έλληνες Πολίτες μπορούσαν να ενημερωθούν για την ολοκλήρωση του έργου, για τις δυνατότητες που τους προσφέρει η διαδικτυακή πύλη -οι οποίες είναι οι βασικές- και για τη σημαντικότητα του έργου, η οποία θα τους «άλλαζε» τις ζωές. Και λέμε «θα», διότι, όταν έγιναν οι ημερίδες, το έργο δεν ήταν έτοιμο. Θα ολοκληρωνόταν σε διάστημα 2 μηνών…
Δελτίο Τύπου για τη διοργάνωση ημερίδας
Οι δύο μήνες πέρασαν, οι διαδικτυακές πύλες «ανέβηκαν» στο Διαδίκτυο και 4 μήνες μετά ξανακατέβηκαν!
Από τις 20 Ιανουαρίου μέχρι τις 7 Φεβρουαρίου, το όλο «σύστημα» έπεσε και ΚΑΜΙΑ ιστοσελίδα της υπηρεσίας Δασών και Διαχείρισης Υδάτινων Πόρων δεν λειτουργούσε!
Δεν υπήρχε καν η ένδειξη «υπό κατασκευή». Απλώς ο χρήστης δεν μπορούσε να τις βρει. Το μόνο που μπορούσε να δει, ήταν κάποια αποθηκευμένη μορφή της σελίδας από τις 20 Ιανουαρίου, χωρίς φυσικά τα links, τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες ή τις φωτογραφίες. Μόνο ένα κείμενο ήταν διαθέσιμο…
Οι ανάδοχες εταιρείες OTS A.E- COSMOS BUSINESS SYSTEMS AEBE, σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν αναλάβει πληθώρα ανάλογων δημοσίων έργων.
Πρόεδρος και ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας OTS είναι ο κύριος Παμπουκίδης Σπυρίδων και αντιπρόδερος ο κύριος Παμπουκίδης Άγγελος.
Αντίστοιχα, στην εταιρεία COSMOS BUSINESS SYSTEMS πρόεδρος είναι ο κύριος Δημήτρης Δάφνης και Γενικός Διευθυντής ο κύριος Γ.Μανούκας.
Οι δυο ανάδοχες εταιρείες έπρεπε να κατασκευάσουν κατ' αρχάς μια κεντρική σελίδα στη διεύθυνση www.dasi-ydata.gr και κατά δεύτερον μια ιστοσελίδα για κάθε μια από τις δεκατρείς Περιφέρειες της Ελλάδας. Όπερ και εγένετο.
Εμείς, όμως, εξακολουθούμε να έχουμε την απορία, πώς μια τέτοια ιστοσελίδα κόστισε 1.679.600, χωρίς κανείς, μα κανείς, να διαμαρτυρηθεί, από τη στιγμή που:
-Αυτό που παρατηρεί κάποιος με την πρώτη ματιά είναι πως όλες οι ιστοσελίδες είναι «καρμπόν» η μία με την άλλη, που σημαίνει ότι δεν χρειάστηκε διαφορετικός σχεδιασμός ή χρήση διαφορετικών προγραμμάτων για την κατασκευή τους. Δημιουργήθηκε η πρώτη και ακολούθησαν οι υπόλοιπες με μόνη αλλαγή το όνομα της εκάστοτε Περιφέρειας.
-Αγγλική έκδοση δεν υπάρχει σε καμία από τις εν συνόλω 14 διαδικτυακές πύλες.
-Πολλοί από τους «συνδέσμους» (links) των ιστοσελίδων Δασών και Διαχείρισης Υδάτινων Πόρων δεν λειτουργούν (προφανώς, δεν υπάρχουν πλέον ή δεν έχουν ανανεωθεί). Όπως π.χ. στο www.dasi-ydata.gr στην κατηγορία Υδατικοί Πόροι, υποκατηγορία Θεσμικό Πλαίσιο και τα 3 links που υπάρχουν είναι ανενεργά.
-Οι συγκεκριμένες ιστοσελίδες δεν ανανεώνονται ούτε προστίθεται σε αυτές νέο υλικό. Χαρακτηριστικό είναι πως στην κατηγορία «Δελτία Τύπου» υπάρχουν καταχωρημένα μόνο τα Δελτία Τύπου από τις παρουσιάσεις του «ολοκληρωμένου» portal στις Περιφέρειες, το ίδιο και στην κατηγορία «Νέα».
-η συντριπτική πλειονότητα φιλοξενούνταιτων κειμένων που σε αυτά τα sites είναι αντιγραφή από τις επίσημες ιστοσελίδες των εκάστοτε υπουργείων ή υπηρεσιών.
Επομένως, γιατί να μπει κάποιος στον κόπο να επισκεφθεί αυτές τις ιστοσελίδες; Για να διαβάσει αυτά που ήδη υπάρχουν σε άλλες;
-Οι εκλογές έγιναν, η κυβέρνηση άλλαξε… Το ίδιο και τα ονόματα των υπουργείων της χώρας.
Ωστόσο, φαίνεται πως κανείς δεν μπήκε στον κόπο να «περάσει» στις διαδικτυακές αυτές πύλες τις αλλαγές…
Στους όρους της σύμβασης αναφέρονται ξεκάθαρα οι προϋποθέσεις που πρέπει να πληρούνται, αλλά και οι πληροφορίες που πρέπει να περιέχονται στην ιστοσελίδα:
Όταν οι ιδιώτες ζητούν ως μέγιστη αμοιβή για την κατασκευή και λειτουργία μιας διαδικτυακής πύλης, εξοπλισμένης με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας, περίπου 100.000 ευρώ, το Δημόσιο χαρίζει απλόχερα εκατομμύρια ευρώ για την κατασκευή μιας απλής ιστοσελίδας ενός δήμου ή μιας υπηρεσίας.
Είναι πραγματικά απορίας άξιον πώς μια διαδικτυακή πύλη μπορεί να κοστίζει περίπου 1,7 εκατ. ευρώ, τη στιγμή που της λείπουν βασικές λειτουργίες και η «ανανέωση» αποτελεί άγνωστη λέξη για τους διαχειριστές της.
Δηλαδή, τι συμβαίνει;
Το κράτος πληρώνει αδρά για την κατασκευή τους και μόλις ολοκληρωθεί το «έργο» το αφήνουν όλοι στην τύχη του;
Όπως συμβαίνει π.χ. με πληθώρα ιστοσελίδων δημοσίων υπηρεσιών που έχουν να ανανεωθούν πάνω από 5 χρόνια (βλέπε ΙΚΑ);
Για ακόμη μια φορά αποδεικνύεται πως τόσο τα χρήματα του Ευρωπαϊκού Ταμείου όσο και του Ελληνικού κράτους σπαταλώνται με τη σέσουλα σε πράγματα που θα μπορούσαν να είχαν κατασκευαστεί στο ένα τρίτο της τιμής. Και πολλά βάζουμε…
Γεωργία Ευσταθίου - zougla.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου