Του Δ. ΠΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ
Tελειωμό δεν έχουν οι ευεργετικές αναθέσεις έργων και οι φωτογραφικές διατάξεις προς τις εταιρείες της οικογένειας του «εθνικού κατασκευαστή», παρά τις διαρκείς αποκαλύψεις και τις δικαστικές προσφυγές για τη δραστηριότητά του.
Τα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» φέρνουν σήμερα στο φως της δημοσιότητας μια τροπολογία που εισήχθη σε άσχετο νομοσχέδιο και απαλλάσσει τους αναδόχους συγχρηματοδοτούμενων έργων από την υποχρέωση καταβολής εγγύησης, με αποτέλεσμα να προεισπράττουν κονδύλια εκατομμυρίων ευρώ χωρίς να προσκομίζουν στο Δημόσιο την παραμικρή εξασφάλιση καλής εκτέλεσης των έργων
Συγκεκριμένα, στις 26 Ιουνίου 2013 η τεχνική εταιρεία ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ του Φώτη Μπόμπολα υπογράφει με την Αττικό Μετρό Α.Ε σύμβαση επέκτασης του μετρό Θεσσαλονίκης προς την Καλαμαριά. Πέραν των όσων γράφτηκαν εκτενώς για τις συνθήκες υπό τις οποίες η εταιρεία επικράτησε στη διαγωνιστική διαδικασία αναλαμβάνοντας το συγχρηματοδοτούμενο από την Ε.Ε. (μέσω ΕΣΠΑ) έργο κόστους 518 εκατ. ευρώ, λίγες εβδομάδες νωρίτερα ο νομοθέτης είχε μεριμνήσει για τις πρόσθετες διευκολύνσεις προς αυτήν.
Ο «εθνικός εργολάβος» απαλλάσσεται από την υποχρέωση καταβολής εγγυήσεων Νόμο 4156/201 3, που υπεγράφη στις 31 Μαίου, για να επικυρώσει το Μνημόνιο Κατανόησης Ελλάδας-Ισραήλ σε περιβαλλοντικά ζητήματα, εισέρχεται η εξής ρύθμιση απαιτείται η κατάθεση προκαταβολής εγγύησης». Με την εν λόγω διάταξη ανά χείρας, ο ΑΚΤΩΡ προεισπράττει μέρος του ποσού για την επέκταση του μετρό χωρίς να έγκριση (αρ. 4, «Θέματα αρμοδιότητας εγγυάται ότι θα το εκτελέσει κιόλας
Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Τέτοιο Με φωτογραφική διάταξη, που μπήκε οε νομοσχέδιο, θα μπορεί να προεισπράττει εκατομμύρια για συγχρηματοδοτούμενα έργα Επενδύσεων - ΕΣΠΑ): «Η εγγύηση καλής εκτέλεσης που προβλέπεται από την ισχύουσα νομοθεσία όλα τα ανάθεσης έργων, μελετών, προμηθειών και υπηρεσιών καλύπτει και ή έστω την παροχή ισόποσης προκαταβολής προς τον ανάδοχο, χωρίς να στους, Τέτοιο νόημα είχε εξάλλου η καταβολή εγγύησης ή εγγυητικής επιστολής από την πλευρά του εκαστοτε αναδόχου
Πέραν αυτών, η περιοριστική ισχύς του ευεργετικού μέτρου μόνο για τα συγχρηματοδοτούμενα έργα γεννά ερωτήματα για τη νομιμοφανή υπόσταση της τροπολογίας, καθώς για όλα τα υπόλοιπα αμιγώς χρηματοδοτούμενα έργα του Δημοσίου ή έστω τα συμπράττοντα με προγράμματα ΣΔΙΤ, ανεξαρτήτως κόστους, απαιτείται η προκαταβολή εγγύησης και μάλιστα πλήθος διαγωνισμών κηρύσσονται άγονοι όταν διαπιστώνεται αδυναμία καταβολής της από την πλευρά των αναδόχων
ΛΙΓΝΙΤΕΣ ΒΕΥΗΣ.
Ομοίως ελεγχόμενη ως προς τους όρους ανάθεσης του έργου στον όμιλο Μπόμπολα είναι και η πολύπαθη περίπτωση του λιγνιτωρυχείου της Βεύης, στη Φλώρινα.
Ο διαγωνισμός ξεκίνησε το 2006 και αφού πέρασε από 40 κύματα και άλλες τόσες δικαστικές αίθουσες, τελικά κατοχυρώθηκε στην ΑΚΤΩΡ, παρότι βρέθηκε τέταρτη στον πίνακα επιλογής. Η αξιολόγηση των προσφορών στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής έγινε στις 26 Ιουνίου, ημερομηνία κατά την οποία ψηφίστηκε και η «φωτογραφική» τροπολογία για το μετρό της Θεσσαλονίκης, ενώ κυρώθηκε την πρώτη εβδομάδα του Αυγούστου από την ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος. Η εκμεταλλεύτρια εταιρεία θα αποτελέσει ουσιαστικό προμηθευτή πρώτης ύλης της ΔΕΗ, αξιοποιώντας κοίτασμα 90 εκατομμυρίων τόνων λιγνίτη, κόστους άνω των 2 δισ. ευρώ. Κι αυτό σημαίνει, μεταξύ άλλων, ότι πατάει γερά πόδι και στην ενέργεια ελέγχοντας το μεγαλύτερο -όπως αναφέρεται κοίτασμα πρώτων υλών
ΕΛΕΓΧΟΣ.
Οι πολυσχιδείς δραστηριότητες του ομίλου Μπόμπολα αποτέλεσαν πλείστες όσες φορές, ακόμη και στο πρόσφατο παρελθόν, αντικείμενο κοινοβουλευτικού ελέγχου και δικαστικής έρευνας
Περαιτέρω, έχει καταγγείλει ότι πολλές από τις συμβάσεις του Δημοσίου εκτελέστηκαν με τραπεζικό δανεισμό χωρίς τις προαπαιτούμενες αποδείξεις ρευστότητας από την πλευρά των εταιρειών του κ Μπόμπολα.
ΠΗΓΗ