Σε ένα άκρως επικίνδυνο “chicken game”* («Το παιχνίδι του δειλού» ελληνιστί) καταφεύγει η Άγκυρα στο Αιγαίο και μάλιστα ακριβώς επάνω στην περιοχή όπου υπάρχουν εξακριβωμένα πετρελαϊκά κοιτάσματα στο βόρειο τμήμα, όπως σημειώνουμε σχετικά σε άλλο σημείωμα. Εκεί το πρώτο τρίμηνο του έτους θα δοκιμαστούν τα νεύρα και οι εθνικές αντοχές Ελλάδος και Τουρκίας, καθώς η δεύτερη προχώρησε σε μία ενέργεια που υποδηλώνει με σαφήνεια συγκρουσιακή τάση.
Όλες οι μέχρι στιγμής ενέργειές της τον τελευταίο χρόνο (υπερπτήσεις, παραβιάσεις, είσοδος σε δεσμευμένες από τις ελληνικές Ε.Δ. περιοχές, αποστολή σκαφών επιφανείας πολύ κοντά στα ελληνικά μητροπολιτικά κέντρα κλπ) αυτό καταδεικνύουν, αλλά είναι ενέργειες οι οποίες είναι οργανωμένες βάσει σχεδίου μεν, αλλά είναι αυτοτελείς.
Για πρώτη φορά (και το «πρώτη φορά» έχει σημασία ως προς την κλιμάκωση) καταφεύγουν σε μία ενέργεια που σε οποιαδήποτε άλλη γεωγραφική περιοχή του πλανήτη θα οδηγούσε με βεβαιότητα σε «θερμό» επεισόδιο: Αποφάσισαν να διεξάγουν σειρά ασκήσεων επί ένα ολόκληρο τρίμηνο (04/01-31/03/2010) σε μια περιοχή του Βόρειου Αιγαίου (Λήμνος-Ίμβρος-Σαμοθράκη-Θάσος-Άγιο Όρος) στο μεγαλύτερο τμήμα της οποίας έχει προγραμματιστεί να διεξαχθεί αντίστοιχη ελληνική αεροναυτική άσκηση! Απλώς η ελληνική άσκηση αντικαθιστά την Ίμβρο με τα Ψαρά.
Είναι άλλη μία 100% παράνομη ΝΟΤΑΜ από την πλευρά της Άγκυρας, αφού πρώτον δεν έχει την άδεια της αρμόδιας ΥΠΑ αφού διεξάγεται εντός του ελληνικού FIR και δεύτερον και κυριότερον, έρχεται «καπάκι» στην ελληνική άσκηση!
Φανταστείτε τώρα μαχητικά αεροσκάφη και πολεμικά σκάφη επιφανείας των δύο χωρών να συνασκούνται στην ίδια περιοχή με χρήση πραγματικών πυρών επί δύο μήνες (η αντίστοιχη ελληνική άσκηση θα διαρκέσει από τις 04/01-26/02/2010)! Ο κίνδυνος του ατυχήματος είναι κάτι παραπάνω από υπαρκτός…
Με αυτή την έννοιας σημειώναμε στην αρχή ότι η Άγκυρα καταφεύγει σε ένα ιδιότυπο “chicken game”, αφού αναγκαστικά ένας από τους δύο παίκτες πιθανόν να αναγκαστεί να εγκαταλείψει την περιοχή.
Η Τουρκία είχε ζητήσει από την ελληνική υπηρεσία να εκδόσει ΝΟΤΑΜ για άσκηση με πραγματικά πυρά στην προαναφερθείσα περιοχή, ενώ γνώριζε ότι είχε εκδοθεί ΝΟΤΑΜ για την ελληνική άσκηση. Ήταν δηλαδή αυτονόητο ότι η ΥΠΑ δεν θα επέτρεπε την τουρκική άσκηση αφού το μεγαλύτερο μέρος της αιτηθείσας περιοχής είχε δεσμευτεί από τις ελληνικές Ε.Δ. Μόλις κοινοποιήθηκε η άρνηση της ΥΠΑ στην Τουρκία,αμέσως εκδόθηκε η παράνομη τουρκική ΝΟΤΑΜ
Ιδού και οι ΝΟΤΑΜ Τουρκίας και Ελλάδος. Σημειώνεται ότι η τουρκική ΝΟΤΑΜ εκδόθηκε μόις χθες το απόγευμα:
A3913/09 (Issued for LTBB LGGG PART 1 OF 2) – NAVIGATIONAL WARNING TO ALL CONCERNED
1-TURKEY REQUESTED THE GREEK AIS TO PROMULGATE APPROPRIATE NOTAM
FOR THE EXERCISE AREA LOCATED WITHIN INTERNATIONAL WATERS AND
AIRSPACE OF AEGEAN SEA FOR THE TURKISH FIRING EXERCISE
TO BE CONDUCTED FROM 04 JAN 10 TILL 31 MAR 10 0500-1600 UTC.
EXCEPT SATURDAYS, SUNDAYS AND 06,29 JAN,12,15 FEB AND 25 MAR 10)
WITH REF 071227 LTAAYEYX.
GREEK AIS DID NOT PROMULGATE APPROPRIATE NOTAM FOR THE EXERCISES
AREA IN ACCORDANCE WITH OUR REF. UNDER THESE CIRCUMSTANCES DUE TO
THE INSISTENT ATTITUDE OF GREECE, TURKEY IS LEFT WITH NO OTHER
ALTERNATIVE BUT TO TAKE ITS OWN INITATIVE TO PROMULGATE THE
NECESSARY NOTAM FOR THE EXERCISE AREA.
TURKEY WILL TAKE ALL NECESSARY MEASURES FOR THE SAFETY OF THE
GENERAL AIR TRAFFIC AS SHE DID IN THE PAST AND IS ALWAYS READY FOR
COOPERATION AND COORDINATION IN THIS RESPECT.
2- THE NOTAM INFORMATION FOR THE EXERCISE AREA IS AS FOLLOWS.
EXERCISE AREA :ATHINAI FIR ( FIRING)
1. LATERAL LIMITS :401630N-253900E, 401800N-253000E,
403500N-245800E, 401100N-243300E, 400900N-244500E,
402000N-245600E,400700N-253300E.
END PART 1 OF 2. 04 JAN 05:00 2010 UNTIL 31 MAR 16:00 2010. CREATED: 14 DEC
15:45 2009
A3913/09 (Issued for LTBB LGGG PART 2 OF 2) – 2. VERTICAL LIMITS : 0-10000 FT MSL (INCL)
3. DATE AND TIMES : FROM 04 JAN 10 TILL 31 MAR 10
0500-1600 UTC.
(EXCEPT SATURDAYS, SUNDAYS AND 06,29 JAN 12,15 FEB AND 25 MAR 10)
3. PROCEDURES FOR EXERCISE AIRCRAFT :
A. THE FLIGHTS WILL BE CONDUCTED AT VFR CONDITIONS AND UNDER
POSITIVE RADAR CONTROL.
B. EXERCISE AIRCRAFT SHALL DISPLAY ANTI COLLISION AND NAVIGATION
LIGHTS CONTINUOUSLY.
4. PROCEDURES FOR NON-EXERCISE AIRCRAFT:
IN THE INTEREST OF FLYING SAFETY DURING THE EXERCISE, NON-EXERCISE
AIRCRAFT ARE STRONGLY ADVISED NOT TO FLY WITHIN THE EXERCISE AREA
DESCRIBED ABOVE. FL000 – FL100 END PART 2 OF 2, 04 JAN 05:00 2010 UNTIL 31 MAR
16:00 2010. CREATED: 14 DEC 15:45 2009
Η Ελληνική
A2404/09 (Issued for LGGG PART 1 OF 3) – HELLENIC NAVY AND AIRFORCE WILL MAKE A JOINT FIRING AND WITHOUT
FIRING EXER WITHIN ATHINAI FIR AS DESCRIBED BELOW:
1.- EXERCISE AREA GA (WITHOUT FIRING) : 402400N0255200E
403500N0251000E 405000N0251000E 404400N0260200E THEN ALONG
ATHINAI/ISTANBUL FIR BDRY TO 402400N0255200E.
AWYS G33 (LMO-ALX), G12 AND M603 (SUTIS-ALX), N131 (RODOP-BELGI),
ALEXANDROUPOLIS TMA AFFECTED.
VERTICAL LIMITS: 0-10000FT AMSL.
DATES AND TIMES: JAN 11 0600-1000, FEB 01 16 0600-1000.
2.- EXERCISE AREA GB (WITHOUT FIRING): 392400N0260000E
390000N0251800E 394000N0250800E 395000N0253800E THEN ALONG
ATHINAI/ISTANBUL FIR BDRY TO 392400N0260000E.
AWYS G33 (LMO-LUPIS), H59 (LMO-ERESO), LIMNOS TMA AFFECTED.
VERTICAL LIMITS: 0-10000FT AMSL.
DATES AND TIMES: JAN 15 1030-1230, 27 0600-1000, FEB 03 19 24
0600-1000.
3.-EXERCISE AREA GC (FIRING AND WITHOUT FIRING):360000N0292000E
351000N0290600E 353000N0281000E 361000N0284000E.
AWYS R19 AND M601(LAKAD-EXELA) L609 AND G18(NILAS-ALKIS)
L995(IRBAX-AMONO) L52(TIRMO-VAXOS) W54(ANTAR-ORVIS) AFFECTED.
VERTICAL LIMITS: 0-10000FT AMSL.
FIRING: JAN 12 0600-1000.
WITHOUT FIRING: JAN 08 18 22 0600-1000, FEB 08 11 22 23 0600-1000.
4.- EXERCISE AREA GD (WITHOUT FIRING):385000N0250000E
383000N0250000E383000N0254500E 385500N0254500E.
AWYS N604 AND G8(OLIDA-LSV) N130(ESOPO-PIVOS) CHIOS TMA AFFECTED.
VERTICAL LIMITS: 0-10000FT AMSL.
DATES AND TIMES: JAN 07 13 0600-1000, 19 1030-1230, FEB 04
0600-1000,18 1030-1230.
5.- EXERCISE AREA GE (FIRING AND WITHOUT FIRING): 381000N0261400E. DATES AND
TIMES AS ITEM E, 04 JAN 06:00 2010 UNTIL 26 FEB 10:00 2010. CREATED: 11 DEC 11:00
2009
A2404/09 (Issued for LGGG PART 2 OF 3) -
380000N0254500E 374500N0260000E 375000N0270500E THEN ALONG ATHINAI/
ISTANBUL FIR BOUNDARY TO 381000N0261400E.
AWYS H59 (MES-SAM), R32 (ERIMA-REDRA), R20 (KEA-SITRU), SAMOS TMA
AFFECTED.
VERTICAL LIMITS: 0-10000FT AMSL.
FIRING: FEB 02 0600-1000.
WITHOUT FIRING: JAN 05 14 21 26 0600-1000, FEB 17 25 0600-1000.
6.- EXERCISE AREA GF (WITHOUT FIRING) :353000N0274000E
350000N0271500E344000N0280000E 352000N0282000E.
AWYS N132 (LAPSO-KUMBI), N133 AND N137 (KRC-GUDIS), N134
(MASES-DOPUS), N139 (KRC-KUMBI), L53 (LATMO-MASES), M978 AND R78
(LAPSO-PERIM), W54 (ANTAR-ORVIS) AFFECTED.
VERTICAL LIMITS: 0-10000FT AMSL.
DATES AND TIMES: JAN 20 28 0600-1000, FEB 09 0600-1000.
7.- EXERCISE AREA GH (WITHOUT FIRING): 340000N0260000E
343000N0260000E 343000N0270000E 340000N0270000E.
AWYS L607 AND A10 (SIT-PAXIS), L613 (AMAXI-TANSA), L617 AND
B12 (SIT-TANSA) AFFECTED.
VERTICAL LIMITS: 0-10000FT AMSL.
DATES AND TIMES: JAN 25 0600-1000, FEB 10 0600-1000.
8.- EXERCISE AREA GI (WITHOUT FIRING): 344000N0280500E
344000N0292000E 341000N0292000E 341000N0280500E.
AWYS N132 (LAPSO-KUMBI), N133 AND N137 (GUDIS-ANTAR), W54
(ANTAR-ORVIS), L53 (ABILO-PERIM), A14 AND M872 (GUDIS-KAVOS)
AFFECTED.
VERTICAL LIMITS: 0-10000FT AMSL.
DATES AND TIMES: JAN 04 0600-1000, FEB 05 11 0600-1000.
9.- EXERCISE AREA GK (WITHOUT FIRING): 403030N0255230E
403500N0245800E 401000N0242500E 394900N0242800E 401020N0253230E THEN
ALONG ATHINAI/ ISTANBUL FIR BDRY TO 403030N0255230E.
AWYS H59 (AMALA-LMO), G33 (LMO-ALX), LIMNOS TMA AFFECTED. DATES AND TIMES AS
ITEM E, 04 JAN 06:00 2010 UNTIL 26 FEB 10:00 2010. CREATED: 11 DEC 11:00 2009
A2404/09 (Issued for LGGG PART 3 OF 3) -
DATES AND TIMES: JAN 29 0600-1000, FEB 12 0600-1000.
10.- EXERCISE AREA GP (WITHOUT FIRING) : 372400N0260000E
373100N0262100E 371500N0261900E 370900N0260000E.
VERTICAL LIMITS: 0-08000FT AMSL.
DATES AND TIMES: JAN 11 0600-1000, FEB 26 0600-1000.
11.- PROCEDURES FOR EXERCISE AIRCRAFT:
11.1.-EXERCISE AIRCRAFT WILL FLY VFR/VMC IN ACCORDANCE WITH ICAO
RULES AND PROCEDURES AS AMPLIFIED IN AIP-GREECE.
11.2.-EXERCISE AIRCRAFT WILL SUBMIT FLIGHT PLANS AND WILL NOT ENTER
CONTROLLED AIRSPACE UNLESS PRIOR PERMISSION HAS BEEN OBTAINED BY
APPROPRIATE ATS UNITS.
12.-PROCEDURES FOR NON EXERCISE AIRCRAFT:
12.1.-IN THE INTEREST OF SAFETY DURING THE EXERCISE NON EXERCISE
AIRCRAFT ARE STRONGLY ADVISED NOT TO FLY WITHIN THE AREAS DESIGNATED
IN PARAS (1) TO (10) ABOVE. 00000FT AMSL – FL100, DATES AND TIMES AS ITEM E,
04 JAN 06:00 2010 UNTIL 26 FEB 10:00 2010. CREATED: 11 DEC 11:00 2009
Από τα παραπάνω είναι σαφές ότι στην ευρύτερη περιοχή GK, αν κάτι δεν αλλάξει, ελληνικές και τουρκικές δυνάμεις θα σταθούν η μία απέναντι στην άλλη με χρήση πραγματικών πυρών επί δύο ολόκηρους μήνες.
Το θέμα είναι ποιοί είναι οι άμεσοι στόχοι της Άγκυρας από μία τέτοια κατάσταση. Σε ότι αφορά τους απώτερους, είναι γνωστοί και διακρβωμένοι: Δεν αναγνωρίζει γενικώς τις ελληνικές ΝΟΤΑΜ ότον περιλαμβάνουν περιοχές που κατ’αυτήν θα έπρεπε να είναι αποστρατιωτικοποιημένες, δηλαδή στην συγκεκριμένη περίπτωση τη Σαμοθράκη και τα Ψαρά.
Σε αντίστοιχη άσκηση προς μηνός, στην ίδια περιοχή που περιλαμβάνόταν η Σαμοθράκη και τα Ψαρά, είχαν εκδοθεί ΝΟΤΑΜ από την Τουρκία περί “παρανόμων” ασκήσεων σε “αποστρατιωτικοποιημένα” νησιά.
Από εκεί και πέρα όμως τώρα δεν καταφεύγει σε «σπασμωδικές» μεμονωμένες ενέργειες, όπως η εισβολή μαχητικών της σε δεσμευμένο χώρο από τις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις, αλλά δεσμεύει περιοχές επάνω σε ελληνικές δεσμευμένες περιοχές. Το ίδιο έχει να συμβεί από το 1974, όταν τελικά η Αθήνα έκλεισε με ΝΟΤΑΜ ολόκληρο τον εναέριο χώρο του Αιγαίου επί πολλά χρόνια εκδίδοντας προειδοποίηση επικινδυνότητας.
Έγκυροι παρατηρητές στους οποίους έθεσε το ζήτημα το defencenet.gr, σημείωναν ότι δεν αποκλείεται η κίνηση της Τουρκίας να έχει σχέση με την επικείμενη έναρξη πετρελαϊκών ερευνών από την «Ενεργειακή Αιγαίου» στο βόρειο τομέα της ίδιας περιοχής (Θάσος-Μπάμπουρας-Άγιο Όρος) όπου θα διεξαχθεί η τουρκική άσκηση.
Μεγάλο ενδιαφέρον έχει να δούμε πως θα αντιδράσει η Άγκυρα σε σημερινή ανάλογη ελληνική άσκηση στην Λήμνο…
*Ο όρος “chicken game” χρησιμοποιήθηκε ευρύτατα κατά την διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου για να περιγράψει το παίγνιο του πυρηνικού εφιάλτη μεταξύ ΗΠΑ και Σοβιετικής Ένωσης. Αφορούσε στην πραγματικότητα ένα επικίνδυνο «παιχνίδι» αντοχής νεύρων που έπαιζαν οι νεαροί Αμερικανοί της δεκαετίας του ’50: Δύο αυτοκίνητα κινούνταν μετωπικά το ένα με το άλλο και ο οδηγός του πρώτου που θα παρεξέκλινε της πορείας σύγκρουσης για να αποφύγει την μετωπική, ήταν η «κότα», ο «δειλός». Το ίδιο «παιχνίδι» παιζόταν και σε γκρεμούς: Δύο αυτοκίνητα ξεκινούσαν με κατεύθυνση τον γκρεμό και ο αυτός που σταματούσε πρώτος ήταν αντίστοιχα η «κότα» ο «δειλός», ενώ αυτός που έφτανε εγγύτερα το χείλος του γκρεμού ήταν ο νικητής. Προσαρμοζόμενο στα γεωστρατηγικά δεδομένα, όποιος δεν έχει την αντοχή να πάει μία κλιμακούμενη αντιπαράθεση μέχρι να «σπάσει» ο αντίπαλος, είναι ο χαμένος…
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου