Σύμφωνα με κοινοτική έκθεση που ολοκληρώθηκε πριν από λίγες ημέρες και αξιολογεί «την αποδοτικότητα και το κόστος των μεγάλων έργων» που χρηματοδοτήθηκαν από κονδύλια του Γ’ ΚΠΣ, η Ελλάδα υπερτερεί σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες της ΕΕ στις υπερβάσεις κόστους αλλά και ακρίβειας όσον αφορά συγκεκριμένα έργα υποδομής. Ενδεικτικό είναι ότι σύμφωνα με συγκριτικά στοιχεία της έκθεσης, στη χώρα μας ένα χιλιόμετρο αυτοκινητόδρομου αξίζει ως και 65 εκ. ευρώ, τη στιγμή που το ακριβότερο των έργων στα υπόλοιπα κοινοτικά κράτη έχει δημόσιο κόστος 20 εκ. ευρώ ανά χιλιόμετρο, ενώ το μέσο κόστος των επενδύσεων αυτών ανά την ΕΕ είναι 5 εκ. ευρώ ανά χιλιόμετρο.
Η έκθεση αποκαλύπτει υπερβάσεις κόστους της τάξης του 100% του κόστους των ελληνικών έργων υποδομής. Αξιοπρόσεχτο είναι το σημείο της έκθεσης που αφορά τις τεράστιες αποκλίσεις στο κόστος μεταξύ των ελληνικών έργων ακόμη και όταν ανήκουν σε υπερεργολαβίες του ίδιου άξονα. Μερικά έργα για παράδειγμα, είχαν χαμηλότερο κόστος από τον αρχικό σχεδιασμό. Η κακή διαχείριση των κοινοτικών κονδυλίων αύξησε το κόστος για τον κοινοτικό προϋπολογισμό αλλά και στέρησε από την Ελλάδα άλλες υποδομές που είχε ανάγκη. Τα βασικά στοιχεία που δίνει η μελέτη αφορούν, κυρίως, την Εγνατία Οδό. Το Τμήμα Ιωάννινα-Μέτσοβο της Εγνατίας κόστισε περίπου 65 εκ. ευρώ ανά χιλιόμετρο. Αντιθέτως, υπάρχουν τουλάχιστον 4 έργα υποδομής που ήταν πολύ πιο φθηνά από άλλα κοινοτικά, όπως το τμήμα της Εγνατίας Οδού στη γέφυρα Νέστου, το οποίο κόστισε περίπου 5 εκ. ευρώ ανά χιλιόμετρο. Επίσης, επισημαίνεται ότι οι αρμόδιες ελληνικές υπηρεσίες δεν έδωσαν επαρκή στοιχεία για κάποια έργα έτσι ώστε να εξαχθούν τα αποτελέσματα.
Από την άλλη, 28 από τα 173 έργα αποδείχθηκαν ημιτελή και συνεπώς μεταβιβάζονται στο ΕΣΠΑ. Κάποια άλλα έργα, σύμφωνα με τη μελέτη, δημιουργήθηκαν για να καλύψουν τις τρύπες άλλων οδικών συμβάσεων έργων που χρηματοδοτούνταν από τα κοινοτικά κονδύλια. Το δεύτερο στοιχείο που προβάλλεται είναι αυτό της Αττικής Οδού, έργο που ενώ αρχικά το κόστος του είχε υπολογισθεί στα 9 εκ. ευρώ τελικά έφτασε στα 20 εκ. ευρώ, δηλαδή πρόκειται για αύξηση που υπερέβη το 100% του αρχικού προϋπολογισμού. Αντιστοίχως, το έργο του Κηφισού είχε υπολογισθεί αρχικά στα 26-27 εκ. ευρώ ανά χιλιόμετρο και τελικά το κατασκευαστικό του κόστος ήταν 36 εκ. ευρώ ανά χιλιόμετρο. Τέλος, μιλώντας πάλι για συγκεκριμένα έργα, οι χρονικές καθυστερήσεις φτάνουν στο 24,4% του αρχικού σχεδιασμού όταν πρόκειται για σιδηροδρομικά δίκτυα, στο 17,8% όταν πρόκειται για οδικές υποδομές, στο 13,2% για το τραμ και το μετρό και στο 12,6% στις ενεργειακές επιχειρήσεις.
Απο ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου