ΠΡΟΔΟΤΕΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟΙ

ΠΡΟΔΟΤΕΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟΙ

Δευτέρα, 16 Ιουλίου 2012

ΚΡΙ-ΚΡΙ: το ελληνικό παγωτό

Από τους πλανόδιους παγωτατζήδες των Σερρών, ως τα σούπερ μάρκετ της Γερμανίας και της Δανίας, η εντυπωσιακή πορεία μιας 100% ελληνικής εταιρείας βασίστηκε πάνω απ’ όλα στην ποιότητα και την διατροφική αξία των προϊόντων της.

Κρι-Κρι: το ελληνικό παγωτό
Από τον Παναγιώτη Χριστόπουλο 
Από την πρώτη στιγμή που εγκαινιάσαμε την στήλη «Ψωνίζουμε Ελληνικά» την οποίαν αγκαλιάσατε αμέσως με ενθουσιασμό, δώσαμε μερικές βασικές προδιαγραφές που  ορίζουν την ελληνική επιχείρηση που αξίζει να στηρίξουμε όλοι με τις αγορές μας. Μιλήσαμε βέβαια για την ελληνικότητά της, την ανάγκη να βρίσκονται εδώ οι εγκαταστάσεις της και να απασχολεί προσωπικό από την Ελλάδα. Μιλήσαμε για τις πρώτες ύλες, που θα πρέπει να αξιοποιούν την ελληνική φύση και τους Έλληνες παραγωγούς. Και, βέβαια, κάναμε λόγο για το ελληνικό δαιμόνιο και μια τάση για εξαγωγές. Πάνω απ’ όλα, όμως, βάλαμε την ποιότητα του τελικού προϊόντος. Γιατί, καλές οι προθέσεις, αλλά αυτός που κρίνει στο τέλος είναι ο καταναλωτής. Και ο Έλληνας (ή και ο ξένος) καταναλωτής δεν θα αγοράσει ένα προϊόν μόνο και μόνο επειδή φέρει την σφραγίδα «100% ελληνικό». Θέλει να είναι και κορυφαίο στην κατηγορία του.
Όλες οι εταιρείες που σας παρουσιάσαμε μέχρι σήμερα (Boxer Φειδάς, Bic-Βιολέξ, Apivita, Herbal Tea, Κορρές) κάνουν ακριβώς αυτό: Δημιουργούν προϊόντα υψηλότατης ποιότητας που αποδεικνύουν τις δυνατότητες της ελληνικής επιχειρηματικότητας. Και που ήδη εξάγονται στο εξωτερικό, δείχνοντας τον δρόμο και σε άλλους επιχειρηματίες –και βέβαια στο κράτος- για το πώς πρέπει να κινηθούν, για να βγει η χώρα από την κρίση, μέσω της ανάπτυξης. Η εταιρεία γαλακτοκομικών Κρι Κρι, διάσημη για τα παγωτά της, δεν θα μπορούσε να αποτελεί εξαίρεση.
Η περίπτωσή της, όμως, ίσως να είναι ακόμη πιο εντυπωσιακή, γιατί δραστηριοποιείται σε μια αγορά που έχει πια «καταπιεί» τις υπόλοιπες, παραδοσιακές ελληνικές εταιρείες, που έχουν οι περισσότερες γίνει παραρτήματα μεγάλων πολυεθνικών. Η Κρι Κρι, με έδρα τις Σέρρες, όχι μόνο δεν πήρε τον ίδιο δρόμο, αλλά «επέμεινε ελληνικά» (χρησιμοποιώντας, για παράδειγμα, μόνο ελληνικό γάλα για τα παγωτά και τα γιαούρτια της) και σύντομα βρέθηκε στην θέση να κάνει εξαγωγές –ενώ ολόκληρη η Ελλάδα παραμιλάει για την γεύση και την εξαιρετική ποιότητα των προϊόντων της.
60 χρόνια ιστορίας
Η ιστορία της Κρι Κρι ξεκινάει στις Σέρρες, σε μια εποχή όπου φυσικά το παγωτό ήταν χειροποίητο και όπου δεν υπήρχαν τα ψυγεία με τη μορφή που τα γνωρίζουμε σήμερα. Το 1954, ο Γιώργος Τσινάβος άνοιξε ένα μικρό ζαχαροπλαστείο στην πόλη. Τα παγωτά του έκαναν αμέσως αίσθηση και αποφάσισε να τα διανέμει και με πλανόδιους παγωτατζήδες και χειροκίνητα καροτσάκια στους δρόμους. Το παραδοσιακό καροτσάκι, με ψυκτικό μέσο τον πάγο και το αλάτι, είναι ακόμη και σήμερα μια εικόνα σύμβολο για την Κρι Κρι. Θυμίζει μια άλλη εποχή, αλλά και μια άλλη ποιότητα –πού πολλοί νιώθουμε ότι χάθηκε με την εκβιομηχανοποίηση, ακόμη κι αν αυτό δεν ισχύει. Το παγωτό της Κασσάτο, που βασιζόταν στο πρόβειο γάλα της Βόρειας Ελλάδας, απέκτησε αμέσως φήμη και εκτός των ορίων του νομού των Σερρών…
Και όταν, στο τέλος της δεκαετίας του ’50, ο πρόεδρος των ΗΠΑ Αϊζενχάουερ είχε επισκεφθεί την Αθήνα και ως δώρο του προσφέρθηκε ένα αγριοκάτσικο κρι-κρι από τα Λευκά Όρη της Κρήτης, ο Γιώργος Τσινάβος βρήκε κι ένα υπέροχο brand name για να ταιριάξει με τα παγωτά του. Το θέμα είχε πάρει μεγάλη δημοσιότητα εκείνες τις ημέρες και το εύηχο όνομα του περήφανου ζώου, σύντομο και επαναλαμβανόμενο, ήταν μια εξαιρετική ιδέα για μια μάρκα παγωτών.
Η νέα εποχή
Από το 1963 και μετά, όταν πια τα πρώτα ηλεκτρικά ψυγεία φτάνουν και στις Σέρρες, η εταιρεία αποκτά πλέον μια νέα μορφή. Κατ’ αρχάς την αναλαμβάνουν η σύζυγος και ο αδελφός του Γιώργου Τσινάβου (αφού ο ιδρυτής της απεβίωσε εκείνη την χρονιά – η οικογένεια διατηρεί μέχρι και σήμερα το 78% των μετοχών της εταιρείας), που την μετέφεραν σε νέα κτήρια και σύντομα εγκατέστησαν μια γραμμή αυτόματης παραγωγής παγωτού.
Το 1987 κατασκευάζουν ένα καινούργιο εργοστάσιο και πλέον ξεκινούν και την παραγωγή γιαουρτιού, ενώ στα μέσα της δεκαετίας του ’90, η εταιρεία ξεφεύγει πια από τα τοπικά πλαίσια, ανοίγοντας νέους δρόμους στην αγορά της Αττικής αρχικά και, στη συνέχεια, σε ολόκληρη την Ελλάδα. Η ποιότητα των προϊόντων της ξεχωρίζει όπου κι αν δραστηριοποιηθούν, με αποτέλεσμα πολύ σύντομα όλοι οι Έλληνες να ψάχνουν για τα παγωτά Κρι Κρι. Σήμερα τα βρίσκουν σε σχεδόν όλους τους νομούς της χώρας, αλλά και στο εξωτερικό, αφού από το 2000 και μετά η Κρι Κρι κάνει εξαγωγές, ενώ έχει ιδρύσει και θυγατρικές σε Σκόπια, Βουλγαρία και Ρουμανία.
Μια οικονομικά εύρωστη εταιρεία
Όταν η οικονομική κρίση έπεσε σαν τσουνάμι πάνω στην απροετοίμαστη Ελλάδα και ισοπέδωσε σχεδόν κάθε επιχειρηματική δραστηριότητα, η Κρι Κρι όχι μόνο δεν προβληματίσθηκε, αλλά είδε και τα κέρδη της να αυξάνονται. Ναι μεν, για ένα – δύο χρόνια, σε ρυθμούς κάπως μειωμένους σε σχέση με την εντυπωσιακή της ανάπτυξη από το 2000 και μετά, αλλά ήδη στο α’ τρίμηνο του 2012 είδε μια αύξηση του τζίρου της κατά 18% σε σχέση με πέρσι και μια αύξηση των πωλήσεων κατά 32%.
Σήμερα η εταιρεία απασχολεί περίπου 300 εργαζομένους, τους οποίους θεωρεί και την πιο σημαντική της δύναμη. Το παράδειγμα του πώς χειρίζεται το ανθρώπινο δυναμικό της θα έπρεπε να το μελετήσουν καλά όσοι επιχειρηματίες φιλοδοξούν να πετύχουν στην Ελλάδα του αύριο. Γιατί η Κρι Κρι αποδεικνύει πως για να δημιουργηθεί ένα ποιοτικό προϊόν χρειάζονται ικανοποιημένοι και σωστά καταρτισμένοι εργαζόμενοι. Η εταιρεία εκπαιδεύει συνεχώς το προσωπικό της και επενδύει σημαντικά κονδύλια κάθε χρόνο στην κατάρτισή τους, ενώ φροντίζει να παρέχει σε όλους τους εργαζομένους ευέλικτα ωράρια, αλλά και διάφορες άλλες παροχές. Για παράδειγμα, στο εργοστάσιο των Σερρών, δεν υπάρχουν μόνο οι γραμμές παραγωγής των γαλακτοκομικών και των παγωτών. Υπάρχει και ένας πλήρως εξοπλισμένος παιδικός σταθμός για τα παιδιά των εργαζομένων.
Έχοντας διαβάσει όλα τα παραπάνω, θα ξέρετε και την συνέχεια: Όπως είπαμε, η εταιρεία βασίζει την ποιότητά της στην ελληνικότητα του γάλατος που χρησιμοποιεί. Δεν θα μπορούσε, λοιπόν, να μην σέβεται την ελληνική φύση, η χλωρίδα και η πανίδα της οποίας της είναι τόσο απαραίτητη.
Και, βέβαια, για να καταφέρει να πετύχει μια συνεχή ανάπτυξη, σε εντυπωσιακούς ρυθμούς, η Κρι Κρι κινήθηκε μετρημένα και με σωστές, όπως αποδείχτηκε κινήσεις. Δεν ανοίχτηκε πολύ, δεν προχώρησε σε υπερβολικούς δανεισμούς (είναι πάγια η πολιτική της εταιρείας να στηρίζεται κυρίως στα δικά της πόδια) και διάλεξε προσεκτικά τις συνεργασίες της. Η τελευταία από αυτές, με την Mars, για την διανομή των παγωτών της από την Κρι Κρι, έδωσε μια σημαντική ώθηση την περασμένη χρονιά, όταν όλα τα νούμερα μιλούσαν για βαθιά ύφεση, στην εταιρεία. Όλα δείχνουν πως το μέλλον της εταιρείας θα είναι λαμπρό και πως σύντομα το όνομα Κρι Κρι θα είναι διάσημο όχι μόνο στην Ελλάδα και τις βαλκανικές χώρες όπου δραστηριοποιείται, αλλά και στην Δυτική Ευρώπη. Ήδη σούπερ μάρκετ στην Δανία, την Ιταλία και την Γερμανία διαθέτουν τα παγωτά και τα γιαούρτια της Κρι-Κρι, διαφημίζοντάς τα σαν προϊόντα με υψηλή διατροφική αξία…                      ΠΗΓΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια: