Η πρώτη γενιά της οικογένειας Σκλαβενίτη, τα αδέλφια Σπύρος και Γιάννης Σκλαβενίτης, βρέθηκαν στον χώρο του εμπορίου από πολύ μικρή ηλικία: Μόλις 17 χρονών και σε δύσκολες εποχές, ο Σπύρος Σκλαβενίτης δούλευε σαν μικροπωλητής στην Βαρβάκειο αγορά της Αθήνας. Στα μέσα περίπου της δεκαετίας του 1950 οι αδελφοί Σπύρος και Γιάννης, μαζί με τον Μιλτιάδη Παπαδόπουλο που εργαζόταν με τον Σπύρο στην Βαρβάκειο, αποφάσισαν να συστήσουν την εταιρία «Σ. Σκλαβενίτης και Σια ΟΕ»
με αντικείμενο την χονδρική πώληση τροφίμων αλλά και την συσκευασία
μπαχαρικών. Η εξέλιξη της δουλειάς τους ήταν τόσο καλή ώστε το 1965
αποφάσισαν να επεκταθούν σε μια μεγάλη ιδιόκτητη αποθήκη, στην Λεωφόρο
Κηφισού 80, όπου μετέφεραν και τα γραφεία της επιχείρησής τους. ΄
Ο Σπύρος Σκλαβενίτης, η «ψυχή» της αλυσίδας που απεβίωσε το 2006.
Το 1967 οι ιδρυτές της «Σκλαβενίτης» γράφουν ιστορία: Δημιουργούν μια εταιρία («Τηλεξυπ»)
η οποία –για πρώτη φορά στην Ελλάδα- λαμβάνει τηλεφωνικές παραγγελίες
και παραδίδει εμπορεύματα κατ΄ οίκο σε τιμές χονδρικής! Όπως ήταν
φυσικό, η φήμη της «αποθήκης στον Κηφισό»
απλώθηκε πολύ γρήγορα με αποτέλεσμα η εταιρία να απολαμβάνει ραγδαία
ανάπτυξη. Έτσι, το επόμενο βήμα ήταν απόλυτα φυσιολογικό: Τον Φεβρουάριο
του 1969 στο ισόγειο της «αποθήκης του Κηφισού» λειτουργεί το πρώτο
κατάστημα Σουπερμάρκετ «Σκλαβενίτης».
Η συνέχεια είναι εντυπωσιακή:
Το 1971 δημιουργείται το δεύτερο κατάστημα στο Περιστέρι καθώς και η εταιρία «Ι. & Σ. Σκλαβενίτης Α.Ε.» με την συγχώνευση των μέχρι τότε ανεξάρτητων εταιριών «Σ. Σκλαβενίτης και Σια ΟΕ» και «Τηλεξυπ».
Το
1975 δημιουργείται το επόμενο κατάστημα στα Καμίνια του Πειραιά και
προκειμένου να υποστηριχτούν τα σχέδια ανάπτυξης της αλυσίδας με νέα
καταστήματα, συστάθηκε η εταιρία «Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης ΑΕΕ» στην
οποία ο εφοπλιστής Ανδρέας Ποταμιάνος συμμετείχε με ποσοστό 49% (και
ανάλογα κεφάλαια). Με τον τρόπο αυτό δημιουργήθηκαν οι απαραίτητες
οικονομικές προϋποθέσεις για την ανάπτυξη της αλυσίδας και τα επόμενα 18
χρόνια δημιουργήθηκαν συνολικά 23 νέα καταστήματα – τουλάχιστον ένα
κάθε χρόνο.
Το κατάστημα «Σκλαβενίτης» στην Νέα Χαλκηδόνα
Το
1993 κλείνει η πρώτη περίοδος της αλυσίδας και ξεκινάει μια δεύτερη
περίοδος που κράτησε 13 περίπου χρόνια. Η δεύτερη αυτή περίοδος
επιφύλαξε για την αλυσίδα, εκτός από συνεχή πορεία ανάπτυξης,
στεναχώριες, προβληματισμούς και διλήμματα. Καταλυτικές αφορμές, ο
θάνατος του Γιάννη Σκλαβενίτη (Αύγουστος 1993) και η ολοσχερής καταστροφή των κεντρικών αποθηκών στον Αγ. Ιωάννη Ρέντη από πυρκαγιά (Σεπτέμβριος 1993).
Το 1994 εξαγοράστηκε το εργοστάσιο «Βόμβυξ» στην Λ. Κηφισού 136 για να στεγαστούν οι αποθήκες αλλά και οι μονάδες συσκευασίας της αλυσίδας. Το 1998 εγκαινιάστηκε η πρώτη «Υπεραγορά Σκλαβενίτης» στην Νέα Χαλκηδόνα (12.000 τ.μ.) η οποία διαθέτει επί πλέον, αποθήκες 9.600 τ.μ. και χώρους στάθμευσης εκατοντάδων αυτοκινήτων.
Εν τω μεταξύ, η δεκαετία του 1990 επέφερε ριζικές αλλαγές στην ελληνική αγορά λιανικής: O Βελγικός Όμιλος Delhaise εξαγόρασε την πλειοψηφία των μετοχών της «ΑΒ Βασιλόπουλος» (1992), η Γερμανική Lidl εισήλθε στην Ελληνική αγορά (1996 – ήδη έχει σκαρφαλώσει στην δεύτερη θέση των αλυσίδων λιανικής της χώρας μας) και η Carrefour απέκτησε
πλειοψηφικό μερίδιο στον Μαρινόπουλο (2000 – μέσα σε δύο μόλις χρόνια
βρέθηκε στην κορυφή των αλυσίδων λιανικής της Ελλάδος).
Την ίδια αυτή περίοδο εκδηλώνεται το ενδιαφέρον της «Tesco»
(πρώτη αλυσίδα λιανικής στην Μ. Βρετανία και τέταρτη στον κόσμο) για
δυναμική είσοδο στην ελληνική αγορά με εξαγορές, όπως και το ενδιαφέρον
επέκτασης και ισχυροποίησης του Ομίλου Delhaise στην χώρα μας. Ο «Σκλαβενίτης» (όπως και ο «Μασούτης»
στην Βόρεια Ελλάδα) δέχονται δελεαστικές προτάσεις εξαγοράς, αφού
συνδυάζουν ισχυρά μερίδια σε Νότια και Βόρεια Ελλάδα. Μια μάλιστα
πρόταση (από την Carrefour το 1999) ήταν σε «λευκή επιταγή» αλλά ο Σπύρος Σκλαβενίτης αντιστέκεται στην προοπτική πώλησης της αλυσίδας που οικοδόμησε με τον αδελφό του και τον συνεργάτη του Μιλτιάδη Παπαδόπουλο
(πέθανε το 1999), παρ΄ όλο που αντιμετωπίζει φυσιολογικά προβλήματα
υγείας αλλά και αντοχής από τους αδυσώπητους κανόνες της φύσης.
«Σκλαβενίτης»: Προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας
Το 2005 ο Σπύρος Σκλαβενίτης
δέχεται νέα πρόταση εξαγοράς ύψους εκατοντάδων εκατομμυρίων Ευρώ, αλλά η
αντίσταση παραμένει σταθερή μέχρι την τελευταία του πνοή, τον Μάρτιο
του 2006. Και δεν είχε καθόλου άδικο: Η δεύτερη γενιά της οικογένειας
περίμενε υπομονετικά την σειρά της για να δημιουργήσει.
Λίγους μήνες μετά τον θάνατο του Σπύρου Σκλαβενίτη, κλείνει η δεύτερη περίοδος της αλυσίδας και ξεκινάει η τρίτη που προδιαγράφεται πολύ καλύτερη: Τα τέσσερα παιδιά του Σπύρου Σκλαβενίτη
(Μαρία, Γεράσιμος, Στέλιος, Βίκυ) αναλαμβάνουν δράση: Απορρίπτουν ρητά
κάθε πρόταση πώλησης της αλυσίδας, εξαγοράζουν το σύνολο των μετοχών των
οικογενειών Γιάννη Σκλαβενίτη, Νάσου Σκλαβενίτη και Μιλτιάδη Παπαδόπουλου (με την υποστήριξη και την συμμετοχή του Νίκου Μαμιδάκη)
και αποκτούν τον έλεγχο της αλυσίδας σε ποσοστό 80% (14% υπολογίζεται η
συμμετοχή του Νίκου Μαμιδάκη και 6% η συμμετοχή του Ανδρέα Ποταμιάνου).
Η δραστηριοποίηση της δεύτερης γενιάς της οικογένειας Σκλαβενίτη (Διευθύνων Σύμβουλος Γεράσιμος Σκλαβενίτης) είχε άμεσα και θεαματικά αποτελέσματα: Το 2007 προστέθηκαν στο δίκτυο της «Σκλαβενίτης» 18 νέα καταστήματα με την εξαγορά της αλυσίδας «Παπαγεωργίου» και το 2008 λειτούργησε το πρώτο κατάστημα με φρέσκα προϊόντα (Freshmarket), δημιουργώντας ένα εντελώς καινούργιο τύπο καταστημάτων.
Στις
31/5/2010 η αλυσίδα διαθέτει στο δίκτυο της 71 καταστήματα – όλα στην
ευρύτερη περιοχή της Αττικής. Την τριετία 2007, 2008, 2009 η αύξηση του τζίρου της «Σκλαβενίτης» είναι συνεχής: Το 2008 +13,3% σε σχέση με το 2007 (1.088 εκ. Ευρώ και κέρδη προ φόρων 15,9 εκ. Ευρώ), το 2009 +6% σε σχέση με το 2008 παρά την αρνητική οικονομική συγκυρία (1.153 εκ Ευρώ και κέρδη προ φόρων 22,5 εκ. Ευρώ).
Σε λίγες μέρες (αρχές Ιουλίου 2010) θα λειτουργήσει μια νέα «Υπεραγορά Σκλαβενίτης» στην Καλλιθέα στο πρώην εργοστάσιο της ΙΖΟΛΑ – το 72ο κατάστημα της αλυσίδας (τα 13 είναι ιδιόκτητα).
Σκλαβενίτης Γεράσιμος & Στέλιος με τον Υφ. Ανάπτυξης Γ. Βλάχο
μετά την καταστροφική φωτιά στο Περιστέρι (Αύγουστος 2009)
Το
μέλλον της αλυσίδας που παραμένει σε ελληνικά χέρια διαγράφεται
ιδιαίτερα θετικό: Μια νέα, δυναμική γενιά έχει ήδη δείξει τα πρώτα
δείγματα «γραφής» με στόχους και οράματα αλλά και ψύχραιμη αντιμετώπιση
έκτακτων καταστάσεων όπως φάνηκε στην μεγάλη φωτιά στο Περιστέρι την
πρώτη μέρα του περασμένου Αύγουστου.
Η
αλυσίδα (τέταρτη στην σειρά κατάταξης με βάση τον κύκλο εργασιών)
διαθέτει εκτεταμένο πρόγραμμα προϊόντων με «ιδιωτική ετικέτα» σε τρόφιμα
& non-food και απασχολεί περισσότερους από 7.000 εργαζόμενους. Το σλόγκαν της αλυσίδας «τόσο φθηνά όσο πουθενά» παραμένει διαχρονικό, αλλά το concept της εμπλουτίζεται σήμερα με δύο ακόμα «στοιχεία»: Τον δυναμισμό και την Ελληνικότητα.
Σκλαβενίτης: Θα οργανώσει πρώτος «Εβδομάδες Ελληνικών Προϊόντων»;
Μένει να δούμε αν η «Σκλαβενίτης» θα είναι η πρώτη αλυσίδα λιανικής που θα οργανώσει «Εβδομάδες Ελληνικών Προϊόντων» δείχνοντας την - ούτως ή άλλως δεδομένη- ευαισθησία της στην αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης.
Εμείς πάντως προτείνουμε την ιδέα η πρώτη εβδομάδα να είναι «Εβδομάδα ελληνικής μπύρας και αναψυκτικών» με την προσφορά προϊόντων που δεν υπάρχουν καθόλου στα περισσότερα ράφια των αλυσίδων (ιδίως στα μικρότερα καταστήματα), όπως:
Στις μπύρες η FIX HELLAS από την «Ολυμπιακή Ζυθοποιία» (Τηλ. 210 2444 005), ΒΕΡΓΙΝΑ από την ακριτική «Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης» (Τηλ. Αθηνών 210 666 4407), CRAFT από τις «Ελληνικές Μικροζυθοποιίες» (Τηλ. 210 664 0143), MAGNUS MAGISTER από την Ρόδο (Τηλ. 22410 91545) ή CORFOU BEER από την Κέρκυρα (Τηλ. 26630 52072).
Στα αναψυκτικά η ΕΨΑ από τον Βόλο η οποία ευτυχώς ήδη βρίσκεται σε αρκετά ράφια (Τηλ. 2428 091901), ΛΟΥΞ από την Πάτρα (τηλ. Αθηνών 2610 521216), ΓΕΡΑΝΙ ή ΤΕΜΕΝΙΑ από τα Χανιά (28210 99951 και 2822 051443 αντίστοιχα), ΡΕΑ από την Ένωση Αργολίδας (Τηλ. 2752 026230), ΝΕΚΤΑΡ από τις Σέρρες (Τηλ. 23210 59104) , ΚΛΙΑΦΑ από τα Τρίκαλα (Τηλ. 2431 023771) και αρκετά ακόμα!
Όταν ο Ελληνισμός της Αμερικής ή της Αυστραλίας οργανώνει ολόκληρες καμπάνιες με το σλόγκαν «Αγοράζουμε Ελληνικά» (βλπ. άρθρο μας: «Αγοράζουμε Ελληνικά»: Δυναμική καμπάνια στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής! ) είναι κρίμα εμείς να βλέπουμε τα ράφια των «δικών μας» αλυσίδων
λιανικής να πλημμυρίζουν με εισαγόμενες μπύρες και αναψυκτικά χωρίς να
κάνουμε μια προσπάθεια να βοηθήσουμε όχι μόνο την εθνική μας οικονομία
αλλά και τον ίδιο μας τον εαυτό!
Λεωνίδας Κουμάκης*ΠΗΓΗ:www.casss.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου